نقش هنرپروری و هنرپروران در خلق آثار نگارگری دوره ی صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده آزاده امجدی
- استاد راهنما یعقوب آژند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش به بررسی "نقش هنرپروران در حمایت از خلق آثار نگارگری عهد صفوی" می پردازد، که در گستره ی پژوهش های تاریخی-تحلیلی قرار می گیرد. در این راستا دو فرضیه مطرح است؛ اول، هنرپروری و حمایت از نگارگری در اوایل دوره صفویه بیشتر از دربار سرچشمه می گرفت، اما در میانه دوره صفوی این حمایت به درون جامعه ایران نیز کشیده شد. دوم، انگیزه های سیاسی-اجتماعی، مهمترین دلایل حمایت هنرپروران از هنرمندان نگارگر این عصر بوده است. برای رسیدن به نتیجه با روش استقرایی، از جزئیات به کلیات و با توجه به سه پروسه وصف، ارزیابی و تحلیل به نقد و بررسی موضوع پرداختیم. ابتدا شرایط اجتماعی-سیاسی دوره صفوی و پس از آن جریان نگارگری این دوره بررسی شد. در نهایت بر اساس اسناد و مدارک تاریخی موجود هنرپروران و حامیان نگارگری شناسایی و مبتنی بر سلسله مراتب هرمی جامعه صفوی از شاه تا اعیان و اشراف جامعه طبقه بندی شدند. در انتها با در نظر گرفتن جریان تاریخیِ نقش این هنرپروران این نتیجه حاصل شد که در ابتدای عصر صفوی، علاقه و حمایت شاه اسماعیل، شاه تهماسب و همچنین شاهزادگان به نگارگری مهمترین عامل پیشرفت نگارگری در این دوره بود. اما از اواسط این عصر و بخصوص از دوره سلطنت شاه اسماعیل دوم عواملی همچون، کشته و یا کور شدن شاهزادگان به دست اسماعیل دوم، ضعف و نابینایی سلطان محمد خدابنده، قدرت گرفتن قزلباشان و روی آوردن آنها به هنرپروری، تمرکز بیشتر شاه عباس به معماری و عمران و آبادانی مملکت نسبت به حمایت از نگارگری و همزمان با آن شکل گیری طبقه غلامان خاصه و گرایش این غلامان به سفارش نسخ و آثار نگارگری، ظهور طبقه ی اعیان و بازرگانان از دوره شاه عباس اول و سفارش آثار تک برگی و دیوارنگاری توسط آنها و بی علاقگی و کم توجهی شاهان در اواخر دوره صفوی به هنر نگارگری، موجب کاهش حمایت شاه و دربار از هنر نگارگری و کشیده شدن این حمایت به سطوح پایین تر جامعه ایران شد. همچنین به این نتیجه رسیدیم که تا زمانی که هنرپروران نگارگری را وسیله ای کارآمد برای نمایش قدرت و شهرت سیاسی-اجتماعی خویش می دانستند، به این منظور آثار نگارگری ازرشمند و قابل توجهی را سفارش می دادند.
منابع مشابه
پنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیباییشناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی
نگارگری از زمره هنرهای سنتی است که زبان و بیان آن از ویژگیهای منحصر به خود تبعیت می کند. بسیاری از پژوهشگران از یکسو با دیدگاه های مختلف که اغلب دنباله رو رویکردهای سنت گرایی و عرفانی هستند، به مطالعه فراواقعیت های آن پرداخته و از سوی دیگر برخی محققان به دلیل فقدان آثار به جامانده از دوره های پیشین در حوزه های مختلف از جمله معماری، باغ سازی، شهرسازی، هنر و فرهنگ به آن روی آورد ه اند و از خلال خ...
متن کاملنقش نظامشاهیان و عادلشاهیان در خلق آثار تعلیمی ظهوری ترشیزی*
نورالدین محمد ظهورى ترشیزى در قریه جمند ترشیز از توابع خراسان در حدود سال 944 ق دیده به جهان گشود و پس از رشد و نمو و کسب فضائل و آموختن هنر شاعرى در ایام جوانى به دارالعباده یزد رفت و آنجا ندیم و همنشین وحشى بافقى گردید. بعد از مدتى راه شیراز را در پیش گرفت و در آن شهر نزد درویش حسین به کتابت مشغول گشت و سرانجام پس از هفت سال مصاحبت با درویش حسین در سال 988 ق به هند رحل عزیمت افکند، ابتدا در ا...
متن کاملنقش زن در نگارههای دوره صفوی با تاکید بر آثار رضا عباسی
حاکمان صفوی در پی رقابت با حکومت عثمانی و در جهت ایجاد توازن قدرت به گسترش رابطه با سایر کشورها پرداختند، این تعاملات بر جریان زندگی اجتماعی جامعه ایرانی تأثیر بسزایی گذاشت. جایگاه اجتماعی زنان ایرانی بهبود یافته و زنان نقش برجستهای در حوزههای سیاسی و فرهنگی پیدا کردند. در نگارگری ایرانی نیز متأثر از این جریان، نگاره زنان متحول شد و تصاویر زنان که تا قبل از آن به عنوان عنصر مکمل ارائه میشد ...
متن کاملSurvey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملهنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر و تأثیر آن بر شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان
هنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر را بایستی در تداوم سبک رایج دوره ایلخانی(مکتب تبریز) مورد بررسی قرار داد. مهمترین تأثیری که از دوره ایلخانی به جا ماند و در دوره آلجلایرصیقل داده شد؛ سبک هنر نقاشی چینی بود. در این مقاله بر آنیم با روش تاریخی و رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی هنر نگارگری و نقاشی این دوره و سهم آن در شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان بپردازیم. یافتهها حاکی از آن است که...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023